Biblioteka w szkole







„Biblioteka w szkole” nr 5/19

Spis treści:

„Jak nie czytam, jak czytam” – edycja 2019 str. 4-5
Przepis na sukces, czyli jak wygrać tysiąc książek w 3 tygodnie – Izabela Tumas-Matuszewska str. 6-9
Prawnik odpowiada – Dariusz Skrzyński str. 10
Moda w średniowieczu – historyczny pokaz mody – Renata Brzezińska str. 12-13
Kodujemy fragment historii Harry’ego Pottera Zajęcia z elementami programowania – Barbara Leszczyńska str. 14-15
Trzy szanse – propozycja szybkiego quizu czytelniczego – Katarzyna Chojnacka-Musiał
str. 37
Budżet obywatelski – szansa dla biblioteki? – Alina Ciekalska str. 16-17
Wakacyjna modernizacja biblioteki – Agnieszka Kowalewska str. 18-20
Ekspresowy generalny remont biblioteki – Edyta Bartsch str. 23-24
Nowa siedziba biblioteki – Beata Szymura– Marta Jachimowska str. 26-27
Nyski Hogwart – aranżacja zabytkowej biblioteki – Renata Bednarz str. 28-29
Biblioteka jak z obrazka – nieszablonowa aranżacja biblioteki – Katarzyna Chojnacka-Musiał str. 30-31
Niskobudżetowy lifting małej biblioteki – Iwona Pietrzak-Płachta str. 32-33
Niezwykła czytelnia w industrialnym stylu – Jolanta Nogaj– Lucyna Grochocka str. 34-35
Biblioteka miejscem dobrych inwestycji – Dorota Jastrzębska– Agnieszka Jóśko str. 36
Przegląd książek – Bernadeta Listwoń str. 38-39

Dodatek Biblioteka – Centrum Informacji – 02/2019
Cyfrowy świat zawodów na Mapie Karier czyli sposoby na poznawanie zawodów
w bibliotece szkolnej
– Magdalena Brewczyńska str. 3-5
TIK w bibliotece – Beata Haładus str. 6-7
Genial.ly – genialna platforma dla nowoczesnych nauczycieli – Agnieszka Halicka str. 8-13
Noc TIK-owych naukowców – Mateusz Paradowski 14-17
Skype w bibliotece szkolnej – Monika Rowińska 18
Projekt czytelniczy „Czytam, bo lubię” – Katarzyna Chojnacka-Musiał 19-21
Akropol – architektoniczne arcydzieło kultury greckiej Scenariusz zajęć lekcyjnych
z przedmiotu historia
– Michał Luberda str.22-24
Biblioteka szkolna – centrum kultury i informacji – Anna Suchcicka-Żurawska str. 25-27
 



„Biblioteka w szkole” nr 4/2019


Spis treści

Czas protestu – Juliusz Wasilewski str. 3-4

IV edycja akcji „Jak nie czytam, jak czytam” str. 6-12

Jak obserwować kulturę czytelniczą w szkole? Podstawowe zasady badacza – Zofia Zasacka str. 13-18

Prawnik odpowiada – Dariusz Skrzyński str. 19-20

Najciekawsze programy dofinansowań dla szkół ponadpodstawowych – Ewa Wąsik

str. 21-22

Co ma wspólnego książka z jazdą na rowerze? Pomysł na projekt edukacyjny – Barbara Leszczyńska str. 23-25

Zabawy z książką obrazkową Scenariusz zajęć czytelniczych dla dzieci w wieku przedszkolnym – Aneta Bielaszka str. 26-27

Jak osiągnąć radość życia? Scenariusz zajęć biblioterapeutycznych – Elżbieta Kasprzyszak str. 28-29

Lekturowe haki, czyli jak sprawić, by praca z obszernymi dziełami była atrakcyjna? – Justyna Jędrzejak str. 30-32

Oczytana szkoła Ogólnoszkolny projekt promujący czytelnictwo – Magdalena Ankiewicz-Kopicka str. 33-35

Wszystko śpiewa Scenariusz spektaklu poświęcony Stanisławowi Moniuszce – Witold Pelka str. 36-40

Przegląd książek – Bernadeta Listwoń str.42-43

Darmowy dodatek

Nowa podstawa programowa – 04/2019

Praca z informacją jako przestrzeń do współpracy Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowe – Anna Puścińska str. 2-9

Od spotkania ze sztuką do wiarygodnej informacji Scenariusz zajęć dla uczniów szkoły podstawowej – Anna Puścińska str. 10-12

 

 

 

„Biblioteka w szkole” nr 3/2019


Spis treści:

Inspiracja czytelnictwa w bibliotece szkolnej – wybrane działania – Danuta Majkusiak 4-6

Biblioteka – rezerwat ciszy? – Anna Haman str. 8-11

Prawnik odpowiada – Dariusz Skrzyński str. 12

Liczy się tylko zewnętrzność? Scenariusz zajęć z elementami biblioterapii – Monika Simonjetz str. 14-15

Libros legamus – czytajmy książki! Szkolny konkurs łacińskich sentencji o książce – Dorota Żuchowska str. 16-18

Pierzasta wiosna z papieru – wiosenno-świąteczne inspiracje plastyczne – Anna Bielecka-Sternik– Ewelina Walczyk– Weronika Bielska str. 19-21

Dziecięca Akademia Czytania Bajek – projekt edukacyjny dla najmłodszych – Grażyna Ruta-Balińska str. 22-27

Książka dotykowa wykonana w bibliotece szkolnej – Beata Wróblewska str. 28-29

Lektury i mity na zastępstwie doraźnym w bibliotece – Katarzyna John str. 30

Balladyna trochę inaczej Scenariusz na motywach dramatu Juliusza Słowackiego – Ewa Sobczyńska str. 31-33

Przegląd książek – Bernadeta Listwoń str. 34-35

Planszówki w szkole 3/2019

Na planszówki do nowoczesnej biblioteki szkolnej – Anna Podemska-Kałuża str.  2-4

Planszowi gracze XXI wieku – Gabriela Bonk str. 5-7

Biblioteka gier planszowych od podstaw – Sławek Wiechowski str. 8-11

Klub gier planszowych w bibliotece krok po kroku - Sławek Wiechowski str. 12-13

Gry w służbie Edukacji str. 14-15

Kącik gier w małej bibliotece – Maria Jonak– Anna Drygas str. 16

Czas spędzony przy planszy nie jest stracony – Anna Pasterak str. 17-18

Projektowanie gier planszowych – ciekawe spotkanie z lekturą – Aneta Choroszy– Joanna Jędra str. 19-20

Od szkolnego koła do turnieju gier – Adrian Kopp str.  21-23

Kultura przy planszy – Marcin Martyniuk str. 24

 



„Biblioteka w szkole” nr 2/2019


Spis treści:

Nomofobia – nowa choroba cywilizacyjna – Iwona Wolińska,  str. 4-6

Księgowość i rozliczenia – wybrane problemy – Danuta Majkusiak,    str. 8-11

Prawnik odpowiada – Dariusz Skrzyński,   str. 12-13

Bezpłatne zastępstwa w bibliotece – jak walczyć z nierównym traktowaniem? – Dariusz Skrzyński, ,  str. 14-16

Przepis na międzyszkolny konkurs – Gabriela Bonk, ,  str. 17-21

Sport lekarstwem na spadające wyniki czytelnictwa – Piotr Stokłosa,   str. 22-27

Prawdziwe wartości w życiu człowieka – scenariusz zajęć – Agnieszka Graczyk,  

 str. 28-30

Scenariusz zajęć poświęconych refleksji nad wartościami i ich rolą w codziennym życiu każdego człowieka. Oprócz części teoretycznej uczniowie wykorzystują wiedzę w praktyce, uczestnicząc w nietypowej grze drużynowej.

Róbmy swoje i grajmy w zielone… Scenariusz programu o Wojciechu Młynarskim – Bogumiła Pińczuk,   str. 31-33

Przegląd książek

Przegląd książek – Bernadeta Listwoń, str. 34-35

 




Biblioteka – Centrum Informacji – 01/2019


Ankieta w chmurze – Bożena Boryczka str. 3-7

Nowy model szkoły – eTwinning school – Mirosława Bogacz, str. 8-9

Młodzież 3.0 w świecie internetu – Karol Baranowski– Katarzyna Mojska, str. 10-11

Czas na własne puzzle i audiobooki w bibliotece – Bożena Boryczka, str. 12-14

Aplikacje przyrodnicze, które warto zabrać ze sobą do szkoły – Mateusz Paradowski,  

str. 15-17

Animacja poklatkowa w aplikacji Stop Motion Studio – Agnieszka Halicka,  str. 18-21

Podboje Aleksandra Wielkiego Scenariusz lekcji z przedmiotu historia – Michał Luberda, str. 22-24

Miejsce dla każdego – Dorota Jastrzębska– Agnieszka Jóśko, str. 25-27






„Biblioteka w szkole” nr 1/2019

 

Spis treści:


Informacje, ciekawostki, kalendarium, str. 3

Dziennik biblioteki szkolnej w praktyce, Danuta Majkusiak, str.  4-8

Finansowanie zakupów w bibliotece na co dzień, Małgorzata Wojtyś,  str. 10

Nowy awans zawodowy krok po kroku,  Dariusz Skrzyński, str. 12-19

Omówienie krok po kroku kolejnych czynności w procedurze awansu na wyższy stopień zawodowy, jakie muszą wykonać nauczyciele, którzy z dniem 1 września 2018 r. otworzyli staże na kolejne stopnie awansu zawodowego.

Prawnik odpowiada,  Dariusz Skrzyński, str. 20-21

Czytelnik w bibliotece

Street art jako narzędzie w edukacji,  Ewa Wąsik, str. 22-24

Odrzucenie w szkole z powodu biedy Scenariusz zajęć z elementami biblioterapii, Lidia Ippoldt, str. 26

Scenariusz zajęć na temat odrzucenia i dyskryminacji na tle ekonomicznym w szkole z wykorzystaniem książki Rafała Kosika Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi.

Z kobietą w tytule – inna odsłona zbiorów bibliotecznych, Dorota Jóźwiak-Szyszka, Paulina Panek-Lisiecka, str. 27

„Pan Tadeusz” Adama Mickiewicza Projekt edukacyjny na Tydzień Języka Ojczystego, Anna Matuszewska-Gumięga, str. 28-29

Maraton czytania „Hobbita” Scenariusz obchodów Światowego Dnia Czytania Tolkiena, Kinga Świeczkowska, str. 30-31

Wędrówka pewnego hobbita Krzyżówkowy konkurs czytelniczy, Bożena Zwierzyńska, 

str. 32-34

STOP hejtowi,  Agnieszka Łaszczych, str. 36-39

Scenariusz lekcji poświęconej zjawiskom hejtu i mowy nienawiści – niezwykle wrażliwemu i ważnemu tematowi, który jest bliski każdemu młodemu nastolatkowi i nastolatce. Podczas zajęć uczniowie tworzą kodeks etycznego zachowania i poznają odpowiedzi na pytania: Czym różni się hejt od mowy nienawiści? Jak im przeciwdziałać? Jak reagować, do kogo się zgłosić?

Tajemniczy świat Baśnioboru Konkurs wiedzy o cyklu Brandona Mulla, Karolina Błaszczak-Modzelewska, str. 40-42

Randka z książką w szkolnej bibliotece – Marzena Witek– Joanna Zastawna str. 43

Moja własna wojna Scenariusz zajęć z wykorzystaniem technik biblioterapii oraz arteterapii, Barbara Polińska, str. 44-47

FilozoGraf, czyli jak wprowadzić młodzież w świat filozofii?  Hanna Borzyszkowska, 

str. 48-50

Mikołajek super kumpel Scenariusz gry czytelniczej, Agnieszka Bartnicka, str. 51-53

Przegląd książek,  Bernadeta Listwoń, str. 54-55

 

 

 

 

Adres:
ul. Lipowa 11, 97-400 Bełchatów
Kontakt:
tel. 44 /632-22-18; kom. 510-791-755
e-mail: 
sp4@belchatow.pl
Godziny pracy sekretariatu: 
pn., śr., czw., pt.: 7:00 - 16:00
wt.: 7:00 - 17:00