SZKOŁA PODSTAWOWA NR 4
                 im. Stefana Żeromskiego
                          w Bełchatowie

 

Biblioteka w szkole

„Biblioteka w szkole” nr 10/2020

Spis treści, str. 5

Zmiany w budżecie NPRCz na 2020 r., -  str. 6-9

Podręczniki, ćwiczenia oraz ich rozliczanie na początku i na końcu roku szkolnego – Danuta Majkusiak, str. 10-14

Doświadczenia z pracy biblioteki szkolnej podczas zdalnej edukacji- Teresa Prokowska,

 str. 15-17

Metafora literacka jako stymulator rozwoju inteligencji emocjonalnej ucznia - Wanda Matras-Mastalerz, str. 18-19

Inny nie znaczy gorszy – Joanna Szymczak-Ryczel, str. 20-21

Mam tę (super)moc! – Gabriela Olszewska, str. 22-23

Przyjaźń największym prezentem – Agata Krajewska, str. 24-25

Słoiczek pełen strachu – Joanna Szymczak-Ryczel, str. 26-27

Najlepsza zupa na świecie – Urszula Zybura-Zadworna, str. 28-29

Wycieczka w nieznane… - rozmowa o śmierci ojca i stracie na podstawie książki B. Kosmowskiej Dziewczynka z parku –Monika Barriga, str. 30-31

Niepełnosprawność – czy naprawdę tak wiele nas różni? Scenariusz zajęć warsztatowych z elementami biblioterapii – Iwona Czesiul-Budkowska, str. 32-34

Być jak skała – czyli o tym, jak polubić siebie i oswoić lęk przed zmianą – Justyna Tumiłowicz, str. 35-37

(Nie)spodziewany gość – czyli ze smutkiem też mi do twarzy – Jolanta Molenda-Bieniecka, str. 38-39

Pozytywny wizerunek ucznia z dysleksją/ scenariusz zajęć z elementami biblioterapii – Mirosława Wójtowicz, str. 40-43

Dzień wdzięczności – Urszula Zybura-Zadworna, str. 44-45

„Kasa, kasa, kasa!” – czyli o gospodarce finansowej nastolatków – Lidia Ippoldt, str. 46-47

Czemu oni boją się życia? – Lidia Ippoldt, Roksana Kociołek-Kaszyńska, str. 48-50 (Depresja nastolatków)

Nigdy nie wkładaj serca do gipsu – Roksana Kociołek-Kaszyńska, str. 51-53

Uważaj jaki składasz obietnice… - scenariusz zajęć bibliotecznych dla młodzieży z wykorzystaniem prezentacji komputerowej – Adrianna Sadowska, str. 54-55

Czytelniczki-Domowniczki – pomysł na innowację pedagogiczną – Beata Basmann, str. 56-57

Zasada Pollyanny – Małgorzata Bziebziak, str. 57

Przegląd książek, str. 58-59

 

 

 



„Biblioteka w szkole” nr 2/2020


Spis treści:

Poseł pyta, wiceminister odpowiada, Janusz Wasilewski, str. 3
Książka roku 2019, str. 4
Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla liceum, technikum i branżowej szkoły II stopnia, dr Agata Arkabus, str. 6 -9
Skontrum w Excelu krok po kroku, Barbara Milewska, str. 10 -12
Zmiany w pensji nauczyciela w 2020 roku, Dariusz Skrzyński, str. 14 -15
Kontrola służbowego komputera, Joanna Swadźba, str. 16-19
Okładanie książek – szybko, dokładnie i trwale, str. 20
Młode talenty – praca z uczniem zdolnym w bibliotece szkoły ponadpodstawowej, Elżbieta Kasprzyszak, str. 21-25
Wiosenne wariacje w bibliotece Scenariusz zajęć edukacyjnych, Kamila Jakubczyk,
str. 26 -27
Test ze znajomości komiksów, Paweł Jezierski, str. 28 -29
Syndrom brzydkiego kaczątka, Małgorzata Bzibziak, str. 29
Rozwijamy myślenie matematyczno-ekonomiczne Szkolny dzień matematyki, Ilona Jabłkowska, str. 30-32
Pięć chwil po Scenariusz spektaklu z okazji 10-lecia katastrofy smoleńskiej, Witold Pelka, str. 33-37
Przegląd książek, str 38-39
Biblioteka Centrum Informacji
Technologiczny wymiar lekcji, Magdalena Brewczyńska, str. 3-6
Gdy nauka spotka się z zabawą, Anna Szeląg, str. 7-8
Biblioteczna lekcja wideo, Bożena Boryczka, str. 9-11
Blog jako narzędzie edukacyjne, Aleksandra Olbryś, str. 12-14
Tomica, czyli e-komiks w Edukacji, Aneta Czyżyk, str. 15-17
Czytanie przez kodowanie w klasie pierwszej szkoły podstawowej, Aneta Czyżyk, str. 18
Cuda starożytnej architektury Scenariusz zajęć lekcyjnych z przedmiotu historia, Michał Luberda, str. 19-24
Escape room – bądź bliżej uczniów, Paulina Robak, str. 25-27

„BIBLIOTEKA W SZKOLE” NR 1/2020


Spis treści:

Spisowi z natury nadal dziękujemy, Juliusz Wasilewski, str.3-5
Zespół Alicji z Krainie Czarów, Małgorzata Bziebziak, str. 4
Projekt edukacyjny – atrakcyjna metoda, Anna Puścińska, str. 6-8
TIK w pracy nauczyciela bibliotekarza, Joannita Nawrocka, str. 10
Trening pewności siebie. Jak oswoić nieśmiałość? Scenariusz zajęć dla młodzieży, Elżbieta Kasprzyszek, str. 11 – 15
„Nasza mała biblioteka” – międzyszkolny projekt czytelniczy, Kinga Świeczkowska, str. 16 -17
Stereotyp bibliotekarki, Beata Kropka, Karolina Napierała, str. 18
14 przystojniaków na 14 lutego, Paulina Pacyna-Dawid, str. 18
Komiks – niedoceniony sprzymierzeniec, Juliusz Wasilewski, str. 2
Jak prowadzić warsztaty komiksowe? Poradnik, Edyta Bystroń, str. 3 -7
Wszyscy jesteśmy osiłkami – czyli co robić z komiksem w bibliotece? Kamila Rogowicz, str. 8 – 9
Jak utworzyć komiks z TIK? Bożena Boryczka, str. 10-13
Po co nam komiks? O emocjach i kolorach z perspektywy autorki komiksów, Berenika Kołomyjka, str. 14 -15
Komiks do biblioteki szkolnej, Konrad Dębowski, str, 16 -17
Feniks z popiołów – najnowszy komiks polski, Rafał Kołust, str. 18 -20
Od małpy w mundurze do dinozaura z kosmosu – polski komiks dziecięcy, Rafał Kołust, str. 20 -22
Komiks non-fiction – zarys zagadnienia, Krzysztof Lichtblau, str. 23-24
Wieczory poetyckie i inne pomysły na promocję poezji wśród młodzieży, Lucyna Grochocka, Jolanta Nogaj, str. 20-21
Jak skutecznie wypromować bibliotekę i zdobyć nowych czytelników? Edyta Kosik, str. 22 -23
Świat Astryd Lindgren Pytania konkursowe, Urszula Sadowska-Bujak, str. 24-25
Zaproszenie do rodziny Muminków Scenariusz zajęć czytelniczych, Małgorzata Olejnik, str. 26 -27
Co oni czują? Scenariusz zajęć rewalidacyjnych, Katarzyna Szewczyk, str. 28 -29
Test ze znajomości lektury O psie, który jeździł koleją, Beata Macią, str. 30
Książka czy film? Małgorzata sil, Ewa Lechicka, str. 31
Wiosenny konkurs fotograficzny, Beata Kropka, Karolina Napierała, str. 31
Jeśli kochasz, sercem patrz Scenariusz oparty na książce Mały Ksiąęe, Ewa Sobczyńska, str. 32 -33


 

„BIBLIOTEKA W SZKOLE” NR 12/2019


Spis treści:
Przyszłość „Biblioteki w Szkole” 6-7
Kalendarium pierwszej połowy 2020 roku 8-9
Cyfrowi tubylcy lubią aplikacje, Agnieszka Łasiczych, str. 10 -13
Cykliczne konkursy w bibliotece szkolnej, Anna Korab, str. 14-17
Uwierz w siebie! Scenariusz zajęć z elementami biblioterapii, Alina Englert, str. 18 -19
Być jak Kazimierz Wierzyński – scenariusz lekcji bibliotecznej z elementami edukacji sportowej, Katarzyna John, str. 19 - 20
Komputeryzacja biblioteki
Co daje komputeryzacja? Danuta Majkusiak, str. 2 -5
Proces komputeryzacji, str. 6-8
Metody komputeryzacji zbiorów, Danuta Majkusiak str. 9-11
Komputeryzacja okiem praktyka, Krystyna Gontarz, str. 12 -13
Wspólna zabawa to supersprawa Gry i zabawy ruchowe z okazji Dnia Babci i Dziadka, Alina Ciekalska, str. 22 – 23
Pokaż mi swoją książkę Scenariusz zajęć na temat znaczenia czytelnictwa, Agata Sierota, str. 24-26
Spotkanie z pisarką, Beata Terlicka, str. 27
Nowa odsłona biblioteki szkolnej, Marta Andrusiewicz, str. 28 – 29
Moniuszko – dobre połączenie zabawy z edukacją, Marcin Martyniuk, str. 29
Dzień głośnego czytania Scenariusz zajęć czytelniczych, str. 30 -31
Spotkanie z pisarką Beata Terlecka, Marta Andrusiewicz , str. 8-29
Skarb Troi Konkurs na podstawie książki Olafa Fritschego, Grażyna Okroj, str. 32 -33
W krainie duchów Test ze znajomości lektury Opowieść wigilijna Karola Dickensa, Urszula Sadowska-Bujak, 34 - 35
O pierwszym rogaliku Scenariusz inspirowany opowiadaniem Hanny Łochockiej, Ewa Sobczyńska, str. 36-37


„BIBLIOTEKA W SZKOLE” NR 11/2019


Spis treści:

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa – proponujemy modyfikację, Juliusz Wasilewski str. 7 – 8
Status biblioteki szkolnej, Danuta Saniewska, str. 9-11
Kaligrafia – zapomniane wsparcie polskiej szkoły, Ewa Wasik, str. 12 - 13
Tajemniczy świat biblioteki. Program Edukacji czytelniczej, Wioletta Maria Siwek, 14-17
Nie warto się złościć. Przyjaźń jest ważniejsza. Scenariusz warsztatów biblioterapeutycznych, Elżbieta Kasprzyszak, str. 18-19
Kiermasz używanych podręczników, Beata Kropka, Karolina Napierała, str. 19
Kicia Kocia w Afryce. Scenariusz zajęć bibliotecznych, Agnieszka Graczyk, str. 20-22
Regały i siedziska ze skrzynek po owocach, Karina Józefiak, Beata Kropka, Karolina Napierała, str. 22
Dodatek Biblioteka Centrum Informacji
Była sobie kostka. Wirtualna rzeczywistość w krainie książki, Magdalena Brewczyńska, str. 3 – 7
BiblioGIF, Wystarczą dwa zdjęcia do samodzielnego stworzenia oryginalnej, prostej, dowcipnej animacji, która ożywi stronę biblioteki, Mateusz Paradowski, str. 8-9
Zakreskowani. Polecamy bardzo prosty w obsłudze kreator deseni, Mateusz Paradowski, str. 10
„Hejkum kejkum!” – na ratunek plikom osobistym, Katarzyna Chojnacka-Musiał, str. 11-13
Literackie walizki i inne pomysły na współpracę z młodymi czytelnikami, Mirosław Bogacz, str. 14-17
Analogowy Facebook. Pomysł na pracę z lekturą, Aleksandra Olbryś, str. 18 – 20
Wielkie odkrycie geograficzne – projekt odwróconej klasy, scenariusz lekcji historii, Michał Luberda, str. 21-25
Gra biblioteczna „Co biblioteka skrywa”, Anna Kruk-Gruca, str. 26-28
Powiatowe konkursy literackie w bibliotece szkolnej, Joanna Strągowska, Żaneta Ścisłowska, str. 23-24
Przygody Pinokio – drewnianego pajacyka, Joanna Strągowska, Żaneta Śisłowska, str. 24 – 26
Apsik! Czy to już przeziębienie? Scenariusz zajęć dla najmłodszych, Elżbieta Grzelak, str. 28 -29
Wejdźmy razem do świata Narnii Turniej klasowy, Magdalena Gawlik, str. 30 -31
Wolę wesołość, nie lubię się bać ani smucić Scenariusz zajęć biblioterapeutycznych, Paweł Jezierski, str. 32 – 33
W świecie fantazji Test ze znajomości książki J. K. Rowlinga: Harry Potter i Konata Tajemnic, Urszula Sadowska-Bujak, str. 34-36
W świecie książki Scenariusz uroczystości dla klas pierwszych szkół podstawowych, Magdalena Bienias, str. 37-40
Olga Tokarczuk Co polecić by nie zniechęcić?, Jan Wasilewski, str. 41
Przegląd książek, str. 42-43


„BIBLIOTEKA W SZKOLE” NR 10/2019


Spis treści:

Przed wyborami str. 5
Sportowcy czytają dzieciom, Monika Rowińska, str. 6-8
Czytelnicze projekty edukacyjne, Anna Pojedyniec, str. 8-10 
Emocje po prostu są – scenariusz zajęć edukacyjnych, Elżbieta Kasprzyszak, str. 11-15
Kreatywne lekcje i przerwy w bibliotece, Paulina Gajna, str. 16-17
Żywe obrazy – pomysł na projekt edukacyjny, Agnieszka Błachut, str. 18-19

Dodatek Biblioterapia w szkole

Biblioterapia w procesie umacniania dobrostanu psychicznego dzieci i młodzieży, Wanda Matras-Mastalerz, str. 2-3
Czy umiem słuchać innych? Zajęcia z Edukacji emocjonalnej dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Joanna Marchlewska, str. 4-5
Dlaczego marzenia powinny do nas pasować? Scenariusz zajęć warsztatowych z elementami biblioterapii, Roksana Kociołek, str. 6-7
Niech nam się zazieleni! Scenariusz zajęć o tym, jak ważna jest ochrona środowiska naturalnego, Dariusz Staniszewski, str. 8-11
Mogę być w waszej paczce. Czytelniczy klub przyjaźni, Elżbieta Bukowiec, str. 12-13
Nie rób drugiemu tego, co tobie niemiłe, Teresa Misztal, str. 14-15
Czarodziejski ołówek, Gabriela Olszewska, str. 16-17
Co robisz z pomysłem? Scenariusz biblioterapeutyczny, 


BIBLIOTEKA W SZKOLE 9/ 2019

W Sejmie bez konkretów o stanie czytelnictwa – Juliusz Wasilewski str. 5-6

Rola biblioteki szkolnej w propagowaniu regionalizmu – Alina Czarnota str.  7-8

Trening asertywności Scenariusz warsztatów – Elżbieta Kasprzyszak str. 9-13

Szczęśliwy świat Muminków – pytania konkursowe z książki Tove Jansson „W Dolinie Muminków” – Urszula Sadowska-Bujak str. 14

Baśniowe światy, czyli escape room w bibliotece – Marlena Kowalska str. 15-17

Uczyć inaczej! Mediacje – CLIL – język angielski – Agnieszka Stawowska str. 18-19

FilozoGraf, czyli jak wprowadzić młodzież w trudny świat filozofii? – Hanna Borzyszkowska str. 20-21

Świat baśni i bajek – program edukacyjny dla najmłodszych czytelników – Iwona Żołądź– Agnieszka Kamisińska str. 22-23

Magiczne drzewo. Olbrzym – propozycja konkursu – Grażyna Okroj str. 24-25

Krakowskie opowieści – pytania konkursowe z powieści Antoniny Domańskiej Paziowie króla Zygmunta – Urszula Sadowska-Bujak str. 26-2

Książki najczęściej wypożyczane w 2018 roku według sprawozdań z realizacji NPRCz 2

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2015-2020 – priorytet 3 Ostatni nabór wniosków str. 3-12

Wskazówki do realizacji projektu edukacyjnego wspierającego rozwój czytelnictwa w szkole z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki szkolnej str. 13-15

Trafione zakupy i książki, które się nie sprawdziły (opinie nauczycieli bibliotekarzy) str. 15-18

Krótka ściąga z rynku książki str. 20-21

Przegląd książek – Bernadeta Listwoń str. 22-23

 


BIBLIOTEKA W SZKOLE 7/8 2019

Spis treści:

Jak czytaliśmy! Podsumowanie IV edycji akcji „Jak nie czytam, jak czytam" str. 3-11

Przekształcenia, likwidacje bibliotek szkolnych – Danuta Majkusiak str. 12-15

Karta Nauczyciela – co zmieni się od 1 września 2019 roku? – Dariusz Skrzyński str. 16-21

Jesteśmy twórcami lalek teatralnych – projekt edukacyjny – Magdalena Bienias str.  22-24

Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych str.  25-33

Biblioteka szerzej otwarta O pracy z młodzieżą ponadpodstawową w bibliotece szkolnej – Karolina Robak str. 34-36

Harry Potter i szkolna biblioteka – scenariusz literackiej gry terenowej – Beata Janik

str. 37-40

A gdyby… na grzyby? – literatura popularnonaukowa w bibliotece – Waldemar Malak

str. 41-42

Książka – przyjaciółka godna szacunku – konkurs literacko-plastyczny – Krystyna Kaczmarska str. 43-44

Żołnierze Września – scenariusz w 80. rocznicę wojny obronnej Polski – Barbara Wanda Jachimczak str. 45-47

Polona i Academica w bibliotece szkolnej w Wicku koło Łeby – Magdalena Kubiak str. 3-5

Google Arts & Culture – dzieła sztuki na wyciągnięcie ręki – Marta Kozieł str.  6-8

W cyfrowym notatniku nauczyciela bibliotekarza, czyli kompetencje kluczowe

w cyfrowym wymiarze – Magdalena Brewczyńska str. 9-10

Od tradycji do cyfrowej kreatywności – e-kolaże i e-ziny – Magdalena Brewczyńska

str. 11-13

Kod biblioteka – kodujemy w bibliotece – Mateusz Paradowski str. 14-16

Escape roomy w nauczaniu historii – Michał Luberda str. 17-21

Lektury na Kahoot! – Beata Haładus str. 22

Stragan z wierszykami – konkurs ze znajomości wybranych wierszy Jana Brzechwy – Katarzyna Chojnacka-Musiał str. 23

Kradzież w Muzeum Książki – Katarzyna Chojnacka-Musiał str.  24-25

Tajne hasła ukryte w kodach QR – scenariusz gry bibliotecznej – Beata Michalak str.  26

 

„Biblioteka w szkole” nr 6/2019

Spis treści

Jak dotrzeć do uczniów szkół średnich? – Gabriela Bonk, str. 3-6
Konkursy biblioteczne w pracy z młodzieżą – Grażyna Bartczak, str. 8-9
Tydzień Zakazanych Książek – Klaudia Boruch, Katarzyna Gołąb, str. 10-11
„Asiunia” Joanny Papuzińskiej – konkurs ze znajomości lektury dla klas młodszych – Beata Maciąg, str. 12
Półka okazjonalna i inne propozycje czytelnicze na każdą okazję – Edyta Kosik, str. 13-15
Blackout poetry, czyli kreatywna poezja w szkolnej bibliotece – konspekt zajęć – Aneta Szadziewska , str. 16-18
Odwrócony biblioteczny escape room – Anna Załęska, str. 20-21
Wieczór poezji – pomysł na uczczenie patrona szkoły – Krystyna Zielińska-Godek, str. 22-23
Uratujmy Narnię! Propozycja gry literackiej – Barbara Werpachowska, str. 24-25
Bezkonkurencyjna biblioteka – proste pomysły na nietypowe święta – Agnieszka Kownatka-Ruszkowska, str. 26-28
Tylko taki wiele znaczy, kto nie bierze dopalaczy Scenariusz spektaklu profilaktycznego – Dorota Olejnik, str. 29-33
Przegląd książek – Bernadeta Listwoń, str. 34-35Darmowy dodatek +Zamawianie – Danuta Majkusia, str. 3-7
Ewidencja – Danuta Majkusiak, str. 8-12
Udostępnianie i rozliczenia – Danuta Majkusiak, str. 13-19
Selekcja i ubytkowanie – Danuta Majkusiak, str.20-24

 




„Biblioteka w szkole” nr 5/19


Spis treści:

„Jak nie czytam, jak czytam” – edycja 2019 str. 4-5
Przepis na sukces, czyli jak wygrać tysiąc książek w 3 tygodnie – Izabela Tumas-Matuszewska str. 6-9
Prawnik odpowiada – Dariusz Skrzyński str. 10
Moda w średniowieczu – historyczny pokaz mody – Renata Brzezińska str. 12-13
Kodujemy fragment historii Harry’ego Pottera Zajęcia z elementami programowania – Barbara Leszczyńska str. 14-15
Trzy szanse – propozycja szybkiego quizu czytelniczego – Katarzyna Chojnacka-Musiał
str. 37
Budżet obywatelski – szansa dla biblioteki? – Alina Ciekalska str. 16-17
Wakacyjna modernizacja biblioteki – Agnieszka Kowalewska str. 18-20
Ekspresowy generalny remont biblioteki – Edyta Bartsch str. 23-24
Nowa siedziba biblioteki – Beata Szymura– Marta Jachimowska str. 26-27
Nyski Hogwart – aranżacja zabytkowej biblioteki – Renata Bednarz str. 28-29
Biblioteka jak z obrazka – nieszablonowa aranżacja biblioteki – Katarzyna Chojnacka-Musiał str. 30-31
Niskobudżetowy lifting małej biblioteki – Iwona Pietrzak-Płachta str. 32-33
Niezwykła czytelnia w industrialnym stylu – Jolanta Nogaj– Lucyna Grochocka str. 34-35
Biblioteka miejscem dobrych inwestycji – Dorota Jastrzębska– Agnieszka Jóśko str. 36
Przegląd książek – Bernadeta Listwoń str. 38-39

Dodatek Biblioteka – Centrum Informacji – 02/2019
Cyfrowy świat zawodów na Mapie Karier czyli sposoby na poznawanie zawodów
w bibliotece szkolnej
– Magdalena Brewczyńska str. 3-5
TIK w bibliotece – Beata Haładus str. 6-7
Genial.ly – genialna platforma dla nowoczesnych nauczycieli – Agnieszka Halicka str. 8-13
Noc TIK-owych naukowców – Mateusz Paradowski 14-17
Skype w bibliotece szkolnej – Monika Rowińska 18
Projekt czytelniczy „Czytam, bo lubię” – Katarzyna Chojnacka-Musiał 19-21
Akropol – architektoniczne arcydzieło kultury greckiej Scenariusz zajęć lekcyjnych
z przedmiotu historia
– Michał Luberda str.22-24
Biblioteka szkolna – centrum kultury i informacji – Anna Suchcicka-Żurawska str. 25-27



„Biblioteka w szkole” nr 4/2019


Spis treści

Czas protestu – Juliusz Wasilewski str. 3-4

IV edycja akcji „Jak nie czytam, jak czytam” str. 6-12

Jak obserwować kulturę czytelniczą w szkole? Podstawowe zasady badacza – Zofia Zasacka str. 13-18

Prawnik odpowiada – Dariusz Skrzyński str. 19-20

Najciekawsze programy dofinansowań dla szkół ponadpodstawowych – Ewa Wąsik

str. 21-22

Co ma wspólnego książka z jazdą na rowerze? Pomysł na projekt edukacyjny – Barbara Leszczyńska str. 23-25

Zabawy z książką obrazkową Scenariusz zajęć czytelniczych dla dzieci w wieku przedszkolnym – Aneta Bielaszka str. 26-27

Jak osiągnąć radość życia? Scenariusz zajęć biblioterapeutycznych – Elżbieta Kasprzyszak str. 28-29

Lekturowe haki, czyli jak sprawić, by praca z obszernymi dziełami była atrakcyjna? – Justyna Jędrzejak str. 30-32

Oczytana szkoła Ogólnoszkolny projekt promujący czytelnictwo – Magdalena Ankiewicz-Kopicka str. 33-35

Wszystko śpiewa Scenariusz spektaklu poświęcony Stanisławowi Moniuszce – Witold Pelka str. 36-40

Przegląd książek – Bernadeta Listwoń str.42-43

Darmowy dodatek

Nowa podstawa programowa – 04/2019

Praca z informacją jako przestrzeń do współpracy Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowe – Anna Puścińska str. 2-9

Od spotkania ze sztuką do wiarygodnej informacji Scenariusz zajęć dla uczniów szkoły podstawowej – Anna Puścińska str. 10-12

 

 

 

„Biblioteka w szkole” nr 3/2019

 

Spis treści:

Inspiracja czytelnictwa w bibliotece szkolnej – wybrane działania – Danuta Majkusiak 4-6

Biblioteka – rezerwat ciszy? – Anna Haman str. 8-11

Prawnik odpowiada – Dariusz Skrzyński str. 12

Liczy się tylko zewnętrzność? Scenariusz zajęć z elementami biblioterapii – Monika Simonjetz str. 14-15

Libros legamus – czytajmy książki! Szkolny konkurs łacińskich sentencji o książce – Dorota Żuchowska str. 16-18

Pierzasta wiosna z papieru – wiosenno-świąteczne inspiracje plastyczne – Anna Bielecka-Sternik– Ewelina Walczyk– Weronika Bielska str. 19-21

Dziecięca Akademia Czytania Bajek – projekt edukacyjny dla najmłodszych – Grażyna Ruta-Balińska str. 22-27

Książka dotykowa wykonana w bibliotece szkolnej – Beata Wróblewska str. 28-29

Lektury i mity na zastępstwie doraźnym w bibliotece – Katarzyna John str. 30

Balladyna trochę inaczej Scenariusz na motywach dramatu Juliusza Słowackiego – Ewa Sobczyńska str. 31-33

Przegląd książek – Bernadeta Listwoń str. 34-35

Planszówki w szkole 3/2019

Na planszówki do nowoczesnej biblioteki szkolnej – Anna Podemska-Kałuża str.  2-4

Planszowi gracze XXI wieku – Gabriela Bonk str. 5-7

Biblioteka gier planszowych od podstaw – Sławek Wiechowski str. 8-11

Klub gier planszowych w bibliotece krok po kroku - Sławek Wiechowski str. 12-13

Gry w służbie Edukacji str. 14-15

Kącik gier w małej bibliotece – Maria Jonak– Anna Drygas str. 16

Czas spędzony przy planszy nie jest stracony – Anna Pasterak str. 17-18

Projektowanie gier planszowych – ciekawe spotkanie z lekturą – Aneta Choroszy– Joanna Jędra str. 19-20

Od szkolnego koła do turnieju gier – Adrian Kopp str.  21-23

Kultura przy planszy – Marcin Martyniuk str. 24

 



„Biblioteka w szkole” nr 2/2019


Spis treści:

Nomofobia – nowa choroba cywilizacyjna – Iwona Wolińska,  str. 4-6

Księgowość i rozliczenia – wybrane problemy – Danuta Majkusiak,    str. 8-11

Prawnik odpowiada – Dariusz Skrzyński,   str. 12-13

Bezpłatne zastępstwa w bibliotece – jak walczyć z nierównym traktowaniem? – Dariusz Skrzyński, ,  str. 14-16

Przepis na międzyszkolny konkurs – Gabriela Bonk, ,  str. 17-21

Sport lekarstwem na spadające wyniki czytelnictwa – Piotr Stokłosa,   str. 22-27

Prawdziwe wartości w życiu człowieka – scenariusz zajęć – Agnieszka Graczyk,  

 str. 28-30

Scenariusz zajęć poświęconych refleksji nad wartościami i ich rolą w codziennym życiu każdego człowieka. Oprócz części teoretycznej uczniowie wykorzystują wiedzę w praktyce, uczestnicząc w nietypowej grze drużynowej.

Róbmy swoje i grajmy w zielone… Scenariusz programu o Wojciechu Młynarskim – Bogumiła Pińczuk,   str. 31-33

Przegląd książek

Przegląd książek – Bernadeta Listwoń, str. 34-35

 

 

Biblioteka – Centrum Informacji – 01/2019


Ankieta w chmurze – Bożena Boryczka str. 3-7

Nowy model szkoły – eTwinning school – Mirosława Bogacz, str. 8-9

Młodzież 3.0 w świecie internetu – Karol Baranowski– Katarzyna Mojska, str. 10-11

Czas na własne puzzle i audiobooki w bibliotece – Bożena Boryczka, str. 12-14

Aplikacje przyrodnicze, które warto zabrać ze sobą do szkoły – Mateusz Paradowski,  

str. 15-17

Animacja poklatkowa w aplikacji Stop Motion Studio – Agnieszka Halicka,  str. 18-21

Podboje Aleksandra Wielkiego Scenariusz lekcji z przedmiotu historia – Michał Luberda, str. 22-24

Miejsce dla każdego – Dorota Jastrzębska– Agnieszka Jóśko, str. 25-27






„Biblioteka w szkole” nr 1/2019

 

Spis treści:

 

Informacje, ciekawostki, kalendarium, str. 3

Dziennik biblioteki szkolnej w praktyce, Danuta Majkusiak, str.  4-8

Finansowanie zakupów w bibliotece na co dzień, Małgorzata Wojtyś,  str. 10

Nowy awans zawodowy krok po kroku,  Dariusz Skrzyński, str. 12-19

Omówienie krok po kroku kolejnych czynności w procedurze awansu na wyższy stopień zawodowy, jakie muszą wykonać nauczyciele, którzy z dniem 1 września 2018 r. otworzyli staże na kolejne stopnie awansu zawodowego.

Prawnik odpowiada,  Dariusz Skrzyński, str. 20-21

Czytelnik w bibliotece

Street art jako narzędzie w edukacji,  Ewa Wąsik, str. 22-24

Odrzucenie w szkole z powodu biedy Scenariusz zajęć z elementami biblioterapii, Lidia Ippoldt, str. 26

Scenariusz zajęć na temat odrzucenia i dyskryminacji na tle ekonomicznym w szkole z wykorzystaniem książki Rafała Kosika Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi.

Z kobietą w tytule – inna odsłona zbiorów bibliotecznych, Dorota Jóźwiak-Szyszka, Paulina Panek-Lisiecka, str. 27

„Pan Tadeusz” Adama Mickiewicza Projekt edukacyjny na Tydzień Języka Ojczystego, Anna Matuszewska-Gumięga, str. 28-29

Maraton czytania „Hobbita” Scenariusz obchodów Światowego Dnia Czytania Tolkiena, Kinga Świeczkowska, str. 30-31

Wędrówka pewnego hobbita Krzyżówkowy konkurs czytelniczy, Bożena Zwierzyńska, 

str. 32-34

STOP hejtowi,  Agnieszka Łaszczych, str. 36-39

Scenariusz lekcji poświęconej zjawiskom hejtu i mowy nienawiści – niezwykle wrażliwemu i ważnemu tematowi, który jest bliski każdemu młodemu nastolatkowi i nastolatce. Podczas zajęć uczniowie tworzą kodeks etycznego zachowania i poznają odpowiedzi na pytania: Czym różni się hejt od mowy nienawiści? Jak im przeciwdziałać? Jak reagować, do kogo się zgłosić?

Tajemniczy świat Baśnioboru Konkurs wiedzy o cyklu Brandona Mulla, Karolina Błaszczak-Modzelewska, str. 40-42

Randka z książką w szkolnej bibliotece – Marzena Witek– Joanna Zastawna str. 43

Moja własna wojna Scenariusz zajęć z wykorzystaniem technik biblioterapii oraz arteterapii, Barbara Polińska, str. 44-47

FilozoGraf, czyli jak wprowadzić młodzież w świat filozofii?  Hanna Borzyszkowska, 

str. 48-50

Mikołajek super kumpel Scenariusz gry czytelniczej, Agnieszka Bartnicka, str. 51-53

Przegląd książek,  Bernadeta Listwoń, str. 54-55

 

 

 

 

Adres:
ul. Lipowa 11, 97-400 Bełchatów
Kontakt:
tel. 44 /632-22-18; kom. 510-791-755
e-mail: 
sp4@belchatow.pl

Godziny pracy sekretariatu: 
7:30 - 15:30
od poniedziałku do piątku